Procedura przyjmowania zgłoszeń wewnętrznych od sygnalistów dot. naruszenia prawa w Starostwie Powiatowym w Ełku
Każdemu pracownikowi Starostwa Powiatowego w Ełku i innym osobom wymienionym niżej – sygnalistom, przysługuje prawo zgłoszenia wewnętrznego naruszenia prawa oraz ochrona przed działaniami odwetowymi.
Przez sygnalistę – rozumie się osobę fizyczną, która zgłasza lub ujawnia publicznie informację o naruszeniu prawa uzyskaną w kontekście związanym z pracą, w tym:
- pracownika Starostwa;
- byłego pracownika Starostwa;
- osobę ubiegającą się o zatrudnienie w Starostwie, która uzyskała informację o naruszeniu prawa w procesie rekrutacji lub negocjacji poprzedzających zawarcie umowy;
- pracownika tymczasowego;
- osobę świadczącą pracę na rzecz Starostwa na innej podstawie niż stosunek pracy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej;
- przedsiębiorcę;
- prokurenta;
- akcjonariusza lub wspólnika;
- członka organu osoby prawnej lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej;
- osobę świadczącą pracę pod nadzorem i kierownictwem wykonawcy, podwykonawcy lub dostawcy;
- osobę odbywającą, mającą odbywać lub taką, która odbyła w Starostwie staż, praktykę lub wolontariat;
- funkcjonariusza w rozumieniu art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin;
- żołnierza w rozumieniu art. 2 pkt 39 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny.
Naruszeniem prawa jest działanie lub zaniechanie niezgodne z prawem lub mające na celu obejście prawa, dotyczące:
- korupcji;
- zamówień publicznych;
- usług, produktów i rynków finansowych;
- przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu;
- bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami;
- bezpieczeństwa transportu;
- ochrony środowiska;
- ochrony radiologicznej i bezpieczeństwa jądrowego;
- bezpieczeństwa żywności i pasz;
- zdrowia i dobrostanu zwierząt;
- zdrowia publicznego;
- ochrony konsumentów;
- ochrony prywatności i danych osobowych;
- bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych;
- interesów finansowych Skarbu Państwa Rzeczypospolitej Polskiej, jednostki samorządu terytorialnego oraz Unii Europejskiej;
- rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, w tym publicznoprawnych zasad konkurencji i pomocy państwa oraz opodatkowania osób prawnych;
- konstytucyjnych wolności i praw człowieka i obywatela - występujące w stosunkach jednostki z organami władzy publicznej i niezwiązane z dziedzinami wskazanymi w pkt 1-16.
Przez informację o naruszeniu prawa w kontekście związanym z pracą należy rozumieć przeszłe, obecne lub przyszłe działania związane z wykonywaniem pracy na podstawie stosunku pracy lub innego stosunku prawnego stanowiącego podstawę świadczenia pracy w Starostwie Powiatowym w Ełku lub na rzecz Starostwa, w ramach których uzyskano informację o naruszeniu prawa oraz istnieje możliwość doświadczenia działań odwetowych.
Zgłoszenia wewnętrznego sygnalista może dokonać pisemnie lub ustnie:
- Zgłoszenie wewnętrzne pisemne (wzór stanowi załącznik nr 2 do procedury zgłoszeń wewnętrznych) odbywa się:
- za pośrednictwem dedykowanego adresu e-mail: sygnalista@powiat.elk.pl;
- listownie bezpośrednio kierowane do pełnomocnika ds. naruszeń, w zamkniętej kopercie, z dopiskiem „NIE OTWIERAĆ Zgłoszenie – SYGNALISTA” na adres Starostwo Powiatowe w Ełku, 19-300 Ełk, ul. Marsz. Józefa Piłsudskiego 4 - zgodnej ze wzorem określonym w załączniku nr 3 do niniejszej procedury.
- Na wniosek sygnalisty zgłoszenie wewnętrzne ustne może być dokonane podczas bezpośredniego spotkania z pełnomocnikiem ds. naruszeń, zorganizowanego w terminie 14 dni od otrzymania takiego wniosku. W trosce o zachowanie poufności tożsamości sygnalisty, preferowaną formą wyznaczenia terminu spotkania jest kontakt telefonicznyz pełnomocnikiem ds. naruszeń pod numerem 87/615-65-70 od poniedziałku do piątku w godzinach 730-1530 Z przyjęcia zgłoszenia sporządza się protokół. Sygnalista może dokonać sprawdzenia, poprawienia i zatwierdzenia protokołu w terminie 7 dni od dnia zgłoszenia.
- Zgłoszenia anonimowe nie będą rozpatrywane.
- W celu rzetelnej weryfikacji zgłoszenia oraz skutecznego podjęcia działań następczych zgłoszenie wewnętrzne powinno zawierać co najmniej:
- dane osobowe sygnalisty: imię i nazwisko, adres do korespondencji lub adres poczty e-mail, numer telefonu;
- datę i miejsce sporządzenia;
- możliwie dokładny opis przedmiotu naruszenia prawa;
- opis kontekstu związanego z pracą, który umożliwił dostrzeżenie zgłoszonego naruszenia prawa;
- wskazanie osoby, której dotyczy zgłoszenie;
- wskazanie ewentualnych świadków naruszenia prawa;
- wskazanie uzasadnionych podstaw, które umożliwiły stwierdzenie, że informacja o naruszeniu prawa jest prawdziwa;
- datę i podpis sygnalisty.
Osobą upoważnioną do kontaktu z sygnalistą jest Magda Kołodziej Pełnomocnik ds. naruszeń - główny specjalista w Wydziale Organizacyjnym w Starostwie Powiatowym w Ełku, nr telefonu 87/615-65-70
Pełnomocnik ds. naruszeń na podstawie pisemnego upoważnienia jest uprawniony i zobowiązany do:
- przyjmowania zgłoszeń;
- prowadzenia rejestru zgłoszeń;
- dokonywania wstępnej weryfikacji zgłoszeń;
- terminowego potwierdzania przyjęcia zgłoszenia sygnaliście;
- podejmowania komunikacji z sygnalistą, w tym występowania o dodatkowe informacje;
- podejmowania działań następczych;
- terminowego przekazywania sygnaliście informacji zwrotnych o podjętych działaniach następczych;
- raportowania Staroście o stwierdzonych naruszeniach prawa;
- rekomendowania Staroście działań naprawczych.
KLAUZULA INFORMACYJNA DOTYCZĄCA PRZETWARZANIA DANYCH
Zgodnie z art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych „RODO”), zwane dalej RODO informujemy, o zasadach przetwarzania Pani/Pana danych osobowych oraz o przysługujących Pani/Panu prawach z tym związanych
- Administratorem Pani/Pana danych osobowych w Starostwie Powiatowym w Ełku jest Starosta Ełcki, z siedzibą 19-300 Ełk, ul. Marsz. Józefa Piłsudskiego 4, tel. 87 621 83 00.
- Kontakt z Inspektorem Ochrony Danych w Starostwie Powiatowym w Ełku e-mail iod@powiat.elk.pl, ul. Marsz. Józefa Piłsudskiego 4, 19-300 Ełk.
- Dane osobowe osób zgłaszających, pomagających w zgłoszeniu oraz osób, których zgłoszenie dotyczy przetwarzane będą na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO w celu rozpatrzenia zgłoszeń wewnętrznych o nieprawidłowościach na podstawie ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów .
- Posiada Pani/Pan prawo żądania dostępu do danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także prawo do przenoszenia danych.
- Pani/Pana dane osobowe, nie podlegają ujawnieniu chyba że za Pani/Pana wyraźną zgodą sygnalisty.
- Dane osobowe przetwarzane w związku z przyjęciem zgłoszenia lub podjęciem działań następczych oraz dokumenty związane z tym zgłoszeniem są przechowywane przez podmiot prawny przez okres 3 lat po zakończeniu roku kalendarzowego, w którym przekazano zgłoszenie do organu publicznego właściwego do podjęcia działań następczych lub zakończono działania następcze, lub po zakończeniu postepowań zainicjowanych tymi działaniami.
- Dane osobowe, które nie mają znaczenia dla rozpatrywania zgłoszenia, nie są zbierane, a w razie przypadkowego zebrania są niezwłocznie usuwane. Usunięcie tych danych osobowych następuje w terminie 14 dni od chwili ustalenia, że nie mają one znaczenia dla sprawy.
- W razie uznania, że przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy o ochronie danych, przysługuje prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
- Administrator nie przetwarza danych w sposób zautomatyzowany (w tym w formie profilowania).
Zarządzenie Nr 31.2024 Starosty Ełckiego z dnia 17.10.2024 r. - w spr. ustalenia wewnętrznej procedury dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych
KLAUZULA INFORMACYJNA RODO
REJESTR
OPIS KOPERTY
ZGŁOSZENIE
OŚWIADCZENIE