Procedura zewnętrzna

 

INFORMACJA

dla sygnalistów umieszczana na stronach BIP (na podstawie art. 48 ust. 1 ustawy o ochronie sygnalistów)

 

Sygnalista to osoba, mająca związek ze Starostwem Powiatowym w Ełku, w kontekście związanym
z pracą.

 

Każdemu pracownikowi Starostwa Powiatowego w Ełku i innym osobom wymienionym niżej – sygnalistom, przysługuje prawo zgłoszenia wewnętrznego naruszenia prawa oraz ochrona przed działaniami odwetowymi.

Przez sygnalistę – rozumie się osobę fizyczną, która zgłasza lub ujawnia publicznie informację
o naruszeniu prawa uzyskaną w kontekście związanym z pracą, w tym:

1)   pracownika Starostwa;

2)   byłego pracownika Starostwa;

3)   osobę ubiegającą się o zatrudnienie w Starostwie, która uzyskała informację o naruszeniu prawa w procesie rekrutacji lub negocjacji poprzedzających zawarcie umowy;

4)   pracownika tymczasowego;

5)   osobę świadczącą pracę na rzecz Starostwa na innej podstawie niż stosunek pracy,
w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej;

6)   przedsiębiorcę;

7)   prokurenta;

8)   akcjonariusza lub wspólnika;

9)   członka organu osoby prawnej lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej;

10)    osobę świadczącą pracę pod nadzorem i kierownictwem wykonawcy, podwykonawcy
lub dostawcy;

11)    osobę odbywającą, mającą odbywać lub taką, która odbyła w Starostwie staż, praktykę lub wolontariat;

12)    funkcjonariusza w rozumieniu art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej
i Służby Więziennej oraz ich rodzin;

13)    żołnierza w rozumieniu art. 2 pkt 39 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny.

 

Naruszeniem prawa jest działanie lub zaniechanie niezgodne z prawem lub mające na celu obejście prawa, dotyczące:

1)        korupcji;

2)        zamówień publicznych;

3)        usług, produktów i rynków finansowych;

4)        przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu;

5)        bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami;

6)        bezpieczeństwa transportu;

7)        ochrony środowiska;

8)        ochrony radiologicznej i bezpieczeństwa jądrowego;

9)        bezpieczeństwa żywności i pasz;

10)        zdrowia i dobrostanu zwierząt;

11)        zdrowia publicznego;

12)        ochrony konsumentów;

13)        ochrony prywatności i danych osobowych;

14)        bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych;

15)        interesów finansowych Skarbu Państwa Rzeczypospolitej Polskiej, jednostki samorządu terytorialnego oraz Unii Europejskiej;

16)        rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, w tym publicznoprawnych zasad konkurencji
i pomocy państwa oraz opodatkowania osób prawnych;

17)        konstytucyjnych wolności i praw człowieka i obywatela - występujące w stosunkach jednostki z organami władzy publicznej i niezwiązane z dziedzinami wskazanymi
w pkt 1-16.

Przez informację o naruszeniu prawa w kontekście związanym z pracą należy rozumieć przeszłe, obecne lub przyszłe działania związane z wykonywaniem pracy na podstawie stosunku pracy lub innego stosunku prawnego stanowiącego podstawę świadczenia pracy w Starostwie Powiatowym w Ełku lub na rzecz Starostwa, w ramach których uzyskano informację o naruszeniu prawa oraz istnieje możliwość doświadczenia działań odwetowych.

 

I.     Dane kontaktowe organu umożliwiające dokonanie zgłoszenia zewnętrznego:

1.    Sygnalista może dokonać zgłoszenia zewnętrznego pisemnie lub ustnie.

2.    Zgłoszenie zewnętrzne pisemne (wzór stanowi załącznik nr 1 do niniejszej procedury) odbywa się:

a)    za pośrednictwem dedykowanego adresu e-mail: sygnalista-zewnetrzne@powiat.elk.pl;

b)   w formie listownej na adres Starostwo Powiatowe w Ełku, 19-300 Ełk,
ul. Marsz. Józefa Piłsudskiego 4
, z dopiskiem na kopercie: „NIE OTWIERAĆ SYGNALISTA – zgłoszenie zewnętrzne do rąk własnych Pełnomocnika
ds. naruszeń
– wzór stanowi załącznik nr 2 do procedury.

3.    Na wniosek sygnalisty zgłoszenie zewnętrzne ustne może być dokonane podczas bezpośredniego spotkania z Pełnomocnikiem ds. naruszeń, zorganizowanego w terminie 14 dni od otrzymania takiego wniosku. W trosce o zachowanie poufności tożsamości sygnalisty, preferowaną formą wyznaczenia terminu spotkania jest kontakt telefoniczny z Pełnomocnikiem ds. naruszeń Starostwa pod numerem: 87/615-65-70 od poniedziałku do piątku w godzinach 730:1530 Z przyjęcia zgłoszenia sporządza się protokół. Sygnalista może dokonać sprawdzenia, poprawienia i zatwierdzenia protokołu
w terminie 7 dni od dnia zgłoszenia.

Osobą upoważnioną do kontaktu z sygnalistą jest Magda Kołodziej Pełnomocnik ds. naruszeń
nr telefonu 87/615-65-70

4.    Zgłoszenia anonimowe nie będą rozpatrywane.

5.    Zgłoszenie zewnętrzne powinno zawierać w szczególności:

1)   dane osobowe sygnalisty niezbędne do identyfikacji, w tym adres do kontaktu;

2)   datę i miejsce sporządzenia;

3)   możliwie dokładny opis przedmiotu naruszenia prawa;

4)   opis kontekstu związanego z pracą, który umożliwił dostrzeżenie zgłoszonego naruszenia prawa;

5)   wskazanie osoby, której dotyczy zgłoszenie;

6)   wskazanie ewentualnych świadków naruszenia prawa;

7)   wskazanie uzasadnionych podstaw, które umożliwiły stwierdzenie, że informacja
o naruszeniu prawa jest prawdziwa;

8)   datę i podpis sygnalisty.

II.  Warunki objęcia Sygnalisty ochroną:

 

Sygnalista podlega ochronie określonej w przepisach rozdziału 2 ustawy o ochronie sygnalistów od chwili dokonania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego, pod warunkiem że miał uzasadnione podstawy sądzić, że informacja będąca przedmiotem zgłoszenia lub ujawnienia publicznego jest prawdziwa w momencie dokonywania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego i że stanowi informację o naruszeniu prawa.

Ochronie przewidzianej w procedurze nie podlega sygnalista, który świadomie dokonuje zgłoszenia zewnętrznego, wiedząc, że do naruszenia nie doszło (zła wiara).

 

III.    Tryb postępowania w przypadku zgłoszenia zewnętrznego

1.    Zgłoszenia naruszeń prawa są weryfikowane przez Pełnomocnika ds. naruszeń
w zakresie wiarygodności zgłoszenia oraz odpowiedzialności Zarządu Powiatu za rozpatrzenie zgłoszenia i przeprowadzanie działań następczych.

2.     W ramach postępowania Zarząd Powiatu może zbierać dodatkowe informacje, w tym zwrócić się do sygnalisty o udzielenie dodatkowych wyjaśnień.

3.    Jeżeli zgłoszenie zostanie uznane za uzasadnione i dotyczy naruszenia prawa w dziedzinie należącej do zakresu działania Zarządu Powiatu, podejmie dalsze kroki w celu zbadania sprawy i naprawienia naruszenia prawa.

4.    W uzasadnionych przypadkach, w celu przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego Zarząd Powiatu może przekazać zgłoszenie:

a)    jednostkom organizacyjnym podległym lub nadzorowanym,

b)    innej jednostce organizacyjnej, której powierzono zadania w drodze porozumienia.

5.    W przypadku, gdy zgłoszenie dotyczy naruszeń prawa w dziedzinie nienależącej do zakresu działania Zarządu Powiatu, przekazuje w terminie 14 dni od dnia jego dokonania, a w uzasadnionych przypadkach - nie później niż w terminie 30 dni, do organu publicznego właściwego do podjęcia działań następczych informując o tym sygnalistę.

6.    Zarząd Powiatu może nie podjąć działań następczych w przypadku, gdy w zgłoszeniu od sygnalisty, dotyczącym sprawy będącej już przedmiotem wcześniejszego zgłoszenia od innego sygnalisty, nie zawarto istotnych nowych informacji na temat naruszenia prawa w porównaniu z wcześniejszym zgłoszeniem tego naruszenia. Zarząd Powiatu poinformuje sygnalistę o takim odstąpieniu.

7.    Pracownicy wykonujący czynności w ramach procedury zobowiązani są do zachowania tajemnicy w zakresie informacji i danych osobowych, które uzyskali w ramach przyjmowania
i weryfikacji zgłoszeń zewnętrznych lub podejmowania działań następczych, także po ustaniu stosunku pracy.

8.    Pracownicy uczestniczący w działaniach następczych zobowiązani do dołożenia należytej staranności, aby uniknąć podjęcia decyzji na podstawie chybionych i bezpodstawnych oskarżeń, niemających potwierdzenia w faktach i zebranych dowodach oraz z zachowaniem poszanowania godności i dobrego imienia osób, których zgłoszenie dotyczy.

9.    Zadania Pełnomocnika ds. naruszeń w ramach procedury zewnętrznej:

1)   przyjmowanie zgłoszeń zewnętrznych;

2)   dokonywanie wstępnej weryfikacji zgłoszeń zewnętrznych, polegającej na ustaleniu,
czy zgłoszenie dotyczy informacji o naruszeniu prawa, oraz na ustaleniu, czy zgłoszenie dotyczy naruszeń prawa w dziedzinie należącej do zakresu działania Zarządu Powiatu, a jeżeli nie należy – na ustaleniu organu publicznego właściwego do podjęcia działań następczych;

3)   rozpatrywanie zgłoszeń zewnętrznych – w przypadku gdy zgłoszenie dotyczy naruszeń prawa w dziedzinie należącej do zakresu działania Zarządu Powiatu;

4)   podejmowanie działań następczych z zachowaniem należytej staranności oraz związanego z tym przetwarzania danych osobowych;

5)   spełnienie obowiązku informacyjnego wobec sygnalisty oraz kontakt z sygnalistą, w razie potrzeby pozyskania dodatkowego wyjaśnienia lub dodatkowych informacji w zakresie przekazanego zgłoszenia zewnętrznego, jakie mogą być w posiadaniu sygnalisty;

6)   informowanie sygnalisty o przekazaniu zgłoszenia zewnętrznego wg właściwości
do organu publicznego właściwego do podjęcia działań następczych;

7)   wydawanie na żądanie sygnalisty zaświadczenia, w którym potwierdza, że sygnalista podlega ochronie;

8)   prowadzenie rejestru zgłoszeń zewnętrznych;

9)   sporządzanie i przekazywanie dla Rzecznika Praw Obywatelskich za rok kalendarzowy sprawozdania zawierającego dane statystyczne dotyczące zgłoszeń zewnętrznych;

10)    przekazywanie i aktualizowanie informacji na stronie BIP Starostwa;

11)    przekazywanie zainteresowanym osobom informacji na temat procedury zgłoszeń zewnętrznych.

 

IV.    Informacja zwrotna dla sygnalisty

1.    Przyjęcie zgłoszenia zostanie potwierdzone na podany adres kontaktowy, nie później
niż w terminie 7 dni od dnia przyjęcia zgłoszenia, o ile nie ma wyraźnego sprzeciwu ze strony sygnalisty na wysłanie takiego potwierdzenia.

2.    Informacja o przyjęciu zgłoszenia nie zostanie przekazana sygnaliście, jeżeli będzie uzasadniona podstawa sądzić, że takie działanie zagroziłoby ochronie poufności jego tożsamości.

3.    Jeżeli wstępna weryfikacja wykaże, że zgłoszenie nie dotyczy naruszenia prawa wskazanego w § 2 ust. 2 niniejszej procedury, sygnalista zostanie poinformowany o odstąpieniu od jego rozpatrywania oraz przyczynie odstąpienia.

4.    Sygnaliście zostanie przekazana informacja zwrotna o podjętych działaniach następczych w terminie nieprzekraczającym 3 miesięcy od dnia przyjęcia zgłoszenia, a w uzasadnionych przypadkach w terminie nieprzekraczającym 6 miesięcy od dnia przyjęcia zgłoszenia.

5.    Sygnaliście zostanie również przekazana informacja dotycząca odstąpienia od podjęcia działań następczych wraz z podaniem jego uzasadnienia.

 

V.   Zasady poufności

Procedura przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych oraz związane z przyjmowaniem zgłoszeń przetwarzanie danych osobowych:

1) uniemożliwiają uzyskanie dostępu do informacji objętych zgłoszeniem nieupoważnionym osobom;

2) zapewniają ochronę poufności tożsamości sygnalisty oraz osoby, której dotyczy zgłoszenie.

 

Ochrona poufności, o której mowa w pkt II powyżej , dotyczy informacji, na podstawie których można bezpośrednio lub pośrednio zidentyfikować tożsamość sygnalisty oraz osoby, której dotyczy zgłoszenie.

 

Sygnalista może wyrazić zgodę na ujawnienie danych osobowych umożliwiających ustalenie jego tożsamości. W przypadku wyrażenia zgody przez sygnalistę, administrator będzie informował osoby wskazane w zgłoszeniu o podaniu ich danych przez sygnalistę (w ramach realizacji obowiązku informacyjnego z art. 14 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) dalej RODO. lub w ramach realizacji przez te osoby prawa dostępu do danych osobowych).

 

Zgoda sygnalisty nie jest wymagana w sytuacji, gdy ujawnienie jest koniecznym i proporcjonalnym obowiązkiem wynikającym z przepisów prawa w związku z postępowaniami wyjaśniającymi prowadzonymi przez organy publiczne lub postępowaniami przygotowawczymi lub sądowymi prowadzonymi przez sądy, w tym w celu zagwarantowania prawa do obrony przysługującego osobie, której dotyczy zgłoszenie.

Przed takim ujawnieniem danych osobowych sygnalisty, właściwy organ publiczny lub właściwy sąd powiadamia o tym sygnalistę, przesyłając w postaci papierowej lub elektronicznej wyjaśnienie powodów ujawnienia jego danych osobowych, chyba że takie powiadomienie zagrozi postępowaniu wyjaśniającemu lub postępowaniu przygotowawczemu, lub sądowemu.

 

VI.    Zasady przetwarzania danych osobowych

1.    Przetwarzania danych osobowych dokonuje się zgodnie z RODO.

2.    Niniejsza procedura oraz związane z przyjmowaniem zgłoszeń zewnętrznych przetwarzanie danych osobowych uniemożliwiają nieupoważnionym osobom uzyskanie dostępu
do informacji objętych zgłoszeniem oraz zapewniają ochronę poufności tożsamości sygnalisty, osoby, której dotyczy zgłoszenie, oraz osoby trzeciej wskazanej w zgłoszeniu. Ocena poufności dotyczy informacji, na podstawie których można bezpośrednio lub pośrednio zidentyfikować tożsamość takich osób.

3.    Dane osobowe sygnalisty, pozwalające na ustalenie jego tożsamości, nie podlegają ujawnieniu nieupoważnionym osobom, chyba że za wyraźną zgodą sygnalisty.

4.    Przepisu ust. 3 nie stosuje się w przypadku, gdy ujawnienie jest koniecznym
i proporcjonalnym obowiązkiem wynikającym z przepisów prawa w związku
z postępowaniami wyjaśniającymi prowadzonymi przez organy publiczne lub postepowaniami przygotowawczymi lub sądowymi prowadzonymi przez sądy, w tym w celu zagwarantowania prawa do obrony przysługującego osobie, której dotyczy zgłoszenie.

5.    Do przyjmowania i weryfikacji zgłoszeń zewnętrznych, podejmowania działań następczych oraz przetwarzania danych osób, o których mowa w ust. 2, mogą być dopuszczone wyłącznie osoby posiadające pisemne upoważnienie. Osoby upoważnione są obowiązane
do zachowania tajemnicy w zakresie informacji i danych osobowych, które uzyskały
w ramach przyjmowania i weryfikacji zgłoszeń wewnętrznych oraz podejmowania działań następczych, także po ustaniu stosunku pracy lub innego stosunku prawnego, w ramach którego wykonywały pracę.

6.    Dane osobowe są przetwarzane w zakresie niezbędnym do przyjęcia zgłoszenia zewnętrznego lub podjęcia ewentualnych działań następczych.

7.    Dane osobowe, które nie mają znaczenia dla rozpatrywania zgłoszenia zewnętrznego, nie są zbierane, a w razie przypadkowego zebrania są niezwłocznie usuwane. Usunięcie tych danych następuje w terminie 14 dni od chwili ustalenia, że nie mają one znaczenia dla sprawy.

8.    Przepisu art. 14 ust. 2 lit f rozporządzenia RODO, nie stosuje się, chyba że sygnalista nie miał uzasadnionych podstaw, by sądzić, że będąca przedmiotem zgłoszenia lub ujawnienia publicznego informacja o naruszeniu prawa jest prawdziwa w momencie dokonywania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego oraz stanowi informację o naruszeniu prawa albo wyraził wyraźną zgodę na ujawnienie jego tożsamości.

9.    Przepisu art. 15 ust. 1 lit g rozporządzenia RODO, w zakresie przekazania informacji o źródle pozyskania danych osobowych nie stosuje się, chyba że sygnalista nie miał uzasadnionych podstaw, by sądzić, że będąca przedmiotem zgłoszenia lub ujawnienia publicznego informacja o naruszeniu prawa jest prawdziwa w momencie dokonywania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego oraz stanowi informację o naruszeniu prawa albo wyraził wyraźną zgodę
na takie przekazanie.

10.    Dane osobowe przetwarzane w związku z przyjęciem zgłoszenia zewnętrznego lub podjęciem działań następczych oraz dokumenty związane z tym zgłoszeniem są przechowywane przez okres 3 lat po zakończeniu roku kalendarzowego, w którym przekazano zgłoszenie lub zakończono działania następcze, lub po zakończeniu postepowań zainicjowanych tymi działaniami.

11.    Dane osobowe są usuwane, a dokumenty związane ze zgłoszeniem zewnętrznym niszczone
po okresie przechowywania. Zasady tej nie stosuje się w przypadku, gdy dokumenty związane
ze zgłoszeniem zewnętrznym stanowią część akt postepowań przygotowawczych lub spraw sądowych lub sądowoadministracyjnych.

12.    Sygnalistę należy każdorazowo informować o okolicznościach, w których ujawnienie jego tożsamości stanie się konieczne w razie postępowania sądowego, przygotowawczego
i sądowo-administracyjnego.

13.    Osobom, których dane osobowe są przetwarzane w związku z przyjęciem zgłoszenia lub podjęciem działań następczych, należy przekazać szczegóły dot. tego przetwarzania, w myśl postanowień art. 14 ust. 1-3 RODO, chyba że istnieje możliwość odstąpienia od tego obowiązku, zgodnie z postanowieniami art. 14 ust. 5 RODO.

 

Klauzula informacyjna w związku z przetwarzaniem danych osobowych w celu przyjęcia zgłoszenia zewnętrznego oraz podejmowania działań następczych.

 

1.    Administratorem Pani/Pana danych osobowych w Starostwie Powiatowym w Ełku jest: Starosta Ełcki, z siedzibą: 19-300 Ełk, ul. Marsz. Józefa Piłsudskiego 4, tel. 87 621 83 00.

2.    Kontakt z Inspektorem Ochrony Danych w Starostwie Powiatowym w Ełku
e-mail: iod@powiat.elk.pl, ul. Marsz. Józefa Piłsudskiego 4, 19-300 Ełk.

3.    Dane osobowe osób zgłaszających, pomagających w zgłoszeniu oraz osób, których zgłoszenie dotyczy przetwarzane będą na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO w celu rozpatrzenia zgłoszeń wewnętrznych o nieprawidłowościach na podstawie ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów.

4.    Posiada Pani/Pan prawo żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także prawo do przenoszenia danych.

5.    Pani/Pana dane osobowe, nie podlegają ujawnieniu nieupoważnionym osobom,
chyba że za Pani/Pana wyraźną zgodą sygnalisty.

6.      Dane osobowe przetwarzane w związku z przyjęciem zgłoszenia lub podjęciem działań następczych oraz dokumenty związane z tym zgłoszeniem są przechowywane przez okres
3 lat po zakończeniu roku kalendarzowego, w którym przekazano zgłoszenie do organu publicznego właściwego do podjęcia działań następczych lub zakończono działania następcze, lub po zakończeniu postepowań zainicjowanych tymi działaniami.

7.    Dane osobowe, które nie mają znaczenia dla rozpatrywania zgłoszenia, nie są zbierane,
a w razie przypadkowego zebrania są niezwłocznie usuwane. Usunięcie tych danych osobowych następuje w terminie 14 dni od chwili ustalenia, że nie mają one znaczenia dla sprawy.

8.    Szczególne przypadki, gdy może dojść do ujawnienia danych: W związku
z postępowaniami wyjaśniającymi prowadzonymi przez organy publiczne lub postępowaniami przygotowawczymi lub sądowymi prowadzonymi przez sądy, w tym w celu zagwarantowania Pani/Panu prawa do obrony, może dojść do ujawnienia Pani/Pana danych, gdy takie działanie
jest koniecznym i proporcjonalnym obowiązkiem wynikającym z przepisów prawa.
Przed dokonaniem takiego ujawnienia, właściwy organ publiczny lub właściwy sąd powiadomi Panią/Pana, przesyłając na adres do kontaktu pisemne wyjaśnienie powodów ujawnienia danych osobowych. Powiadomienie nie jest przekazywane, jeżeli może zagrozić postępowaniu wyjaśniającemu lub postępowaniu przygotowawczemu, lub sądowemu.

9.    Administrator zapewnia poufność Pani/Pana danych w związku z otrzymanym zgłoszeniem. W związku z tym dane mogą być udostępnione jedynie podmiotom uprawnionym do tego na podstawie przepisów prawa.

10.    W celu rozpatrzenia zgłoszenia podanie swoich danych osobowych jest obowiązkowe.
Jeśli nie poda Pani/Pan danych kontaktowych, nie będziemy mogli przyjąć i rozpatrzyć takiego zgłoszenia, gdyż zgłoszenia anonimowe nie są przyjmowane. Zgłoszenia takie są niezwłocznie niszczone.

11.    W razie uznania, że przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy o ochronie danych, przysługuje prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.

12.    Administrator nie przetwarza danych w sposób zautomatyzowany (w tym w formie profilowania).

13.    Pani/Pana dane nie będą udostępniane do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej.

14.    Pani/Pana dane nie będą podlegały zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu.

 

VII. Charakter działań następczych

Działania następcze polegać będą na wszelkich działaniach podjętych w celu oceny prawdziwości informacji zawartych w zgłoszeniu oraz w celu przeciwdziałania naruszeniu prawa będącemu przedmiotem zgłoszenia, w szczególności przez postępowanie wyjaśniające, wszczęcie kontroli lub postępowania administracyjnego, wniesienie oskarżenia, działanie podjęte w celu odzyskania środków finansowych lub zamknięcie procedury realizowanej w ramach procedury przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych i podejmowania działań następczych.

Zarząd Powiatu może nie podjąć działań następczych w przypadku, gdy w zgłoszeniu, dotyczącym sprawy będącej już przedmiotem wcześniejszego zgłoszenia lub zgłoszenia od innego Sygnalisty,
nie zawarto istotnych nowych informacji na temat naruszenia prawa w porównaniu z wcześniejszym zgłoszeniem tego naruszenia. Zarząd Powiatu informuje sygnalistę o niepodjęciu działań następczych, podając uzasadnienie, a w razie kolejnego zgłoszenia - pozostawia je bez rozpoznania i nie informuje
o tym sygnalisty.

 

VIII.        Środki ochrony prawnej  sygnalisty oraz dostęp do poufnej porady prawnej

W stosunku do sygnalisty, osoby pomagającej sygnaliście oraz osoby z nim powiązanej zakazane jest stosowanie działań odwetowych pod rygorem odpowiedzialności karnej. W przypadku podjęcia wobec Sygnalisty działań odwetowych, Sygnalista ma prawo do odszkodowania (w wysokości nie niższej niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie w gospodarce narodowej w poprzednim roku, ogłaszane do celów emerytalnych w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski" przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego) lub prawo do zadośćuczynienia

Zakaz działań odwetowych dotyczy również :

a) osoby pomagającej w dokonaniu zgłoszenia oraz osoby powiązanej z sygnalistą;

b) osoby prawnej lub innej jednostki organizacyjnej pomagającej sygnaliście lub z nim powiązanej, w szczególności stanowiącej własność sygnalisty lub go zatrudniającej

 

Sygnalista przed dokonaniem zgłoszenia zewnętrznego może skorzystać z poufnej porady prawnej.
W tym celu należy skontaktować się z upoważnionym pracownikiem Starostwa Powiatowego w Ełku pod numerem telefonu 87/615-65-70

 

IX.    Warunki ochrony sygnalisty zgodnie z art. 16 ustawy o ochronie sygnalisty

 

Dokonanie zgłoszenia nie może stanowić podstawy odpowiedzialności sygnalisty, w tym odpowiedzialności dyscyplinarnej lub odpowiedzialności za szkodę z tytułu naruszenia praw innych osób lub obowiązków określonych w przepisach prawa, w szczególności w przedmiocie zniesławienia, naruszenia dóbr osobistych, praw autorskich, ochrony danych osobowych oraz obowiązku zachowania tajemnicy, w tym tajemnicy przedsiębiorstwa, pod warunkiem że sygnalista miał uzasadnione podstawy sądzić, że zgłoszenie lub ujawnienie publiczne jest niezbędne do ujawnienia naruszenia prawa zgodnie
z ustawą.

 

W przypadku wszczęcia postępowania prawnego dotyczącego odpowiedzialności, sygnalista może wystąpić o umorzenie takiego postępowania.

Uzyskanie informacji będących przedmiotem zgłoszenia lub ujawnienia publicznego lub dostęp do takich informacji nie mogą stanowić podstawy odpowiedzialności, pod warunkiem że takie uzyskanie lub taki dostęp nie stanowią czynu zabronionego.

 

X.    Zachęta

Zachęca się przed złożeniem zgłoszenia zewnętrznego do korzystania z procedury zgłoszeń wewnętrznych w Starostwie Powiatowym w Ełku, a Sygnalista uważa, że nie zachodzi ryzyko działań odwetowych

 

XI.    Dane kontaktowe Rzecznika Praw Obywatelskich

Kontakt do Rzecznika Praw Obywatelskich

1.  Do Rzecznika Praw Obywatelskich może się zgłosić każdy, kto uważa, że państwo naruszyło jego prawa, że jest nierówno traktowany.

2.  Informacyjna linia obywatelska: 800 676 676, e-mail biurorzecznika@brpo.gov.pl,

3.  Adres korespondencyjny: Biuro RPO, al. Solidarności 77, 00-090 Warszawa

  UCHWAŁA NR 28.130.2024

  ZAŁĄCZNIK DO UCHWAŁY NR 28.130.2024

  ZAŁĄCZNIK NR 1 DO PROCEDURY

  ZAŁĄCZNIK NR 2 DO PROCEDURY

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 23 grudnia 2024 11:17
Dokument wprowadzony do BIP przez: Tomasz Kosak
Ilość wyświetleń: 165
23 grudnia 2024 11:28 (Tomasz Kosak) - Zmiana treści zakładki.
23 grudnia 2024 11:26 (Tomasz Kosak) - Zmiana treści zakładki.
23 grudnia 2024 11:24 (Tomasz Kosak) - Zmiana treści zakładki.