Wydawanie pozwoleń zintegrowanych

Jednostka prowadząca

Wymagane dokumenty

Wniosek, który powinien zawierać:

  1. oznaczenie prowadzącego instalację, jego adres zamieszkania lub siedziby;
  2. adres zakładu, na którego terenie prowadzona jest eksploatacja instalacji,
  3. informacje o tytule prawnym do instalacji,
  4. informacje o rodzaju instalacji, stosowanych urządzeniach i technologiach oraz charakterystykę techniczną źródeł powstawania i miejsc emisji,
  5. ocenę stanu technicznego instalacji,
  6. informację o rodzaju prowadzonej działalności,
  7. opis zakładanych wariantów funkcjonowania instalacji,
  8. blokowy (ogólny) schemat technologiczny wraz z bilansem masowym i rodzajami wykorzystywanych materiałów, surowców i paliw, istotnych z punktu widzenia wymagań ochrony środowiska,
  9. informację o energii wykorzystywanej lub wytwarzanej przez instalację
  10.  wielkość i źródła powstawania albo miejsca emisji – aktualnych i proponowanych – w trakcie normalnej eksploatacji instalacji oraz w warunkach odbiegających od normalnych, w szczególności takich jak: rozruch i wyłączenia,
  11. informacje o planowanych okresach funkcjonowania instalacji w warunkach odbiegających od normalnych,
  12. informację o istniejącym lub przewidywanym oddziaływaniu emisji na środowisko,
  13. wynik pomiarów wielkości emisji z istniejącej instalacji, jeżeli przeprowadzenie pomiarów było wymagane,
  14. zmiany wielkości emisji, jeżeli nastąpiły po wydaniu ostatniego pozwolenia dla instalacji
  15. proponowane działania, w tym wyszczególnienie środków technicznych mających na celu zapobieganie lub ograniczanie emisji, a jeżeli działania mają być realizowane w okresie, na który ma być wydane pozwolenie – również proponowany termin zakończenia tych działań;
  16. proponowane procedury monitorowania procesów technologicznych istotnych z punktu widzenia wymagań ochrony środowiska, w szczególności pomiaru lub ewidencjonowania wielkości emisji;
  17. deklarowany termin i sposób zakończenia eksploatacji instalacji lub jej oznaczonej części, niestwarzający zagrożenia dla środowiska, jeżeli zakończenie eksploatacji jest przewidywane w okresie, na który ma być wydane pozwolenie;
  18. deklarowany termin oddania instalacji do eksploatacji;
  19. czas na jaki wydane ma być pozwolenie;
  20. informacje o:
    1. oddziaływaniu emisji na środowisko jako całość,
    2. istniejącym lub możliwym oddziaływaniu transgranicznym na środowisko,
    3. prognozowanej wielkości emisji hałasu wyznaczonej przez poziomy hałasu powodowanego poza zakładem na terenach sąsiednich oraz o akustycznym oddziaływaniu zakładu na rodzaje terenów, o których mowa w art. 113 ust. 2 pkt 1, a także o rozkładzie czasu pracy źródeł hałasu dla doby, wraz z przewidywanymi wariantami,
    4. prognozowanej ilości, stanie i składzie ścieków, o ile ścieki nie będą wprowadzane do wód lub do ziemi,
    5. prognozowanej ilości wykorzystanej wody, o których mowa w art. 202 ust. 6,
    6. proponowanych sposobach zapobiegania występowaniu i ograniczania skutków awarii, jeżeli nie dotyczy zakładów, o których mowa w art. 248 ust. 1,
    7. uzasadnienie dla proponowanej wielkości emisji,
    8. opis wariantów środków zapobiegających powstawaniu zanieczyszczeń, o ile takie warianty istnieją,
    9. w przypadku gdy eksploatacja instalacji obejmuje wykorzystywanie, produkcję lub uwalnianie substancji powodującej ryzyko oraz występuje możliwość zanieczyszczenia gleby, ziemi lub wód gruntowych na terenie zakładu:
    10. raport początkowy o stanie zanieczyszczenia gleby, ziemi, wód gruntowych tymi substancjami, zwany dalej „raportem początkowym”,
    11. opis stosowanych sposobów zapobiegania emisjom do gleby, ziemi i wód gruntowych,
    12. propozycje dotyczące sposobu prowadzenia systematycznej oceny ryzyka zanieczyszczenia gleby, ziemi lub wód gruntowych substancjami powodującymi ryzyko, które mogą znajdować się na terenie zakładu, w związku z eksploatacją instalacji albo sposobu i częstotliwości wykonywania badań zanieczyszczenia gleby i ziemi substancjami oraz pomiarów zawartości tych substancji w wodach gruntowych w tym pobieranie próbek
    13. numer identyfikacji podatkowej (NIP) oraz numer REGON posiadacza odpadów, o ile został nadany,
    14. wyszczególnienie rodzajów odpadów przewidzianych do wytwarzania, z uwzględnieniem ich podstawowego składu chemicznego i właściwości,
    15. określenie ilości odpadów poszczególnych rodzajów przewidzianych do wytwarzania w ciągu roku,
    16. wskazanie sposobów zapobiegania powstawaniu odpadów lub ograniczenia ilości odpadów i ich negatywnego oddziaływania na środowisko,
    17. opis dalszego sposobu gospodarowania odpadami, z uwzględnieniem zbierania, transportu, odzysku i unieszkodliwiania odpadów,
    18. wskazanie miejsca i sposobu oraz rodzajów magazynowanych odpadów,

Do wniosku dołącza się:

  1. Dokument potwierdzający, że wnioskodawca jest uprawniony do występowania w obrocie prawnym, jeżeli prowadzący instalację nie jest osoba fizyczną,
  2. Pełnomocnictwo – w przypadku ustanowienia pełnomocnika (oryginał lub urzędowo poświadczony odpis) wraz z dowodem uiszczenia opłaty skarbowej,
  3. Oświadczenie o nieprzekraczaniu czasu użytkowania w przypadku źródła spalania paliw o nominalnej mocy cieplnej nie mniejszej niż 1 MW i mniejszej niż 50 MW, ustalonej z uwzględnieniem trzeciej zasady łączenia, o której mowa w art. 157a ust. 2 pkt 3, dla którego standardy emisyjne są określone w przepisach wydanych na podstawie art. 146 ust. 3, będącego częścią instalacji wymagającej pozwolenia na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza albo pozwolenia zintegrowanego, którego czas użytkowania liczony jako średnia krocząca:
    1. z pięciu lat - dla źródła spalania paliw oddanego do użytkowania przed 20 grudnia 2018 r., a w przypadku gdy pozwolenie na budowę źródła wydano przed 19 grudnia 2017 r., oddanego do użytkowania nie później niż w 20 grudnia 2018 r. - wynosi nie więcej niż 500 godzin w ciągu roku, a jeżeli jest to źródło służące wyłącznie do wytwarzania ciepła w razie wystąpienia nadzwyczajnie niskich temperatur, nie więcej niż 1000 godzin w ciągu roku,
    2. z trzech lat - dla źródła spalania paliw oddanego do użytkowania po 19 grudnia 2018 r., a w przypadku gdy pozwolenie na budowę źródła wydano po 18 grudnia 2017 r., oddanego do użytkowania po 20 grudnia 2018 r. - wynosi nie więcej niż 500 godzin w ciągu roku.
  4. W przypadku pozwolenia na wytwarzanie odpadów - operat przeciwpożarowy spełniający wymagania określone w art. 42 ust. 4b pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach.
  5. Postanowienie, o którym mowa w art. 42 ust. 4c ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach.
  6. Zaświadczenie o niekaralności prowadzącego instalację:
    1. za przestępstwa przeciwko środowisku,
    2. będącego osobą fizyczną albo wspólnika, prokurenta, członka rady nadzorczej lub członka zarządu prowadzącego instalację będącego osobą prawną albo jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej za przestępstwa, o których mowa w art. 163, art. 164 lub art. 168 w związku z art. 163 § 1 ustawy z dnia 6 czerwca 1997r. - Kodeks karny (Dz. U. z 2022 r. poz. 1138, 1726, 1855 i 2339) - w przypadku pozwolenia na wytwarzanie odpadów.
  7. Kopię programu zapobiegania awariom lub kopię raportu o bezpieczeństwie jeżeli były wymagane
  8. Streszczenie wniosku sporządzone w języku niespecjalistycznym,
  9. Dowód uiszczenia opłaty rejestracyjnej,
  10. Dowód uiszczenia należnej opłaty skarbowej:
    1. za wydanie pozwolenia zintegrowanego,
    2. za ewentualne złożenie dokumentu potwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury,
  11. Zapis wniosku w postaci elektronicznej na informatycznych nośnikach danych

Wniosek składa w postaci papierowej w jednym egzemplarzu wraz z wersją elektroniczną.

Miejsce złożenia dokumentów

Biuro Starosty Ełckiego, 19-300 Ełk,
ul. Piłsudskiego 4, parter, pokój 127

www.powiat.elk.pl

Tel. (87) 621 83 00

e-mail: sekretariat@powiat.elk.pl 

Fax. (87) 621 83 39

Biuro Starosty udziela ogólnej informacji, a po skontaktowaniu się z właściwym pracownikiem kieruje do niego interesanta

Opłaty

Wymagane opłaty:

  1. Opłata skarbowa:
    1. od pozwoleń wydawanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą z zastrzeżeniem ppkt b) – 2 011 zł
    2. od pozwoleń wydawanych w związku z działalnością gospodarczą prowadzoną przez podmioty prowadzące działalność wytwórczą w rolnictwie, mikroprzedsiębiorców oraz małych i średnich przedsiębiorców – 506 zł
    3. opłata skarbowa za zmianę warunków wydanego pozwolenia zintegrowanego wynosi 50 % stawki określonej dla wydania pozwolenia,
    4. oplata skarbowa za złożenie pełnomocnictwa – 17 zł
  2. Oplata rejestracyjna:
    1. Wysokość opłaty rejestracyjnej zależy od rodzaju i skali przedsięwzięcia, nie może być jednak wyższa niż 12 000 zł; dane niezbędne do obliczenia wysokości ww. opłaty zawiera rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 27 sierpnia 2014 r. w sprawie wysokości opłat rejestracyjnych (Dz. U. z 2014 r., poz. 1183); opłatę rejestracyjną  wnosi się również w przypadku zmiany pozwolenia zintegrowanego w związku z dokonaniem istotnych zmian w instalacji objętej tym pozwoleniem; opłata ta wynosi 50% opłaty rejestracyjnej, która byłaby wymagana w przypadku wniosku o wydanie pozwolenia zintegrowanego dla tej instalacji,
    2. Zapłaty opłaty rejestracyjnej należy dokonać na rachunek bankowy Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nr: BGK III O/Warszawa 76 1130 1062 0000 0109 9520 0010

Opłatę wnosi się z chwilą złożenia wniosku o wydanie pozwolenia.

Zgodnie z treścią części III pkt 40 załącznika do ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2111)

Opłaty należy wnosić przelewem na konto Urzędu Miasta w Ełku nr 74 1020 4724 0000 3702 0051 2699.

Termin i sposób załatwienia

Termin załatwienia sprawy określa art. 209 ust. 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (tekst jednolity: Dz. U. z 2022 r. poz. 2556 z późn.zm.)

  • jeżeli pozwolenie ma objąć instalację po raz pierwszy lub ma objąć instalację po istotnej zmianie, wydanie pozwolenia powinno nastąpić w ciągu 6 miesięcy od dnia złożenie wniosku; przepis art. 35 § 5 Kodeksu postępowania administracyjnego stosuje się odpowiednio.

Podstawa prawna

Art. 181 ust. 1 pkt. 1, art. 184, art. 188, art. 201, art. 208 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo Ochrony Środowiska (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2556 z późn.zm.).

Rozstrzygnięcie sprawy następuje w drodze wydania pozwolenia zintegrowanego przesłanego do wnioskodawcy listem poleconym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru. Możliwy jest, także odbiór osobisty lub przez ustanowionego pełnomocnika w terminie uzgodnionym z pracownikiem odpowiedzialnym za załatwienie sprawy.

Tryb odwoławczy

Od decyzji służy stronie odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie za pośrednictwem Starosty Ełckiego w terminie 14 dni od daty doręczenia

Inne informacje

Warunkiem rozpatrzenia wniosku o wydanie pozwolenia zintegrowanego jest wniesienie opłaty rejestracyjnej na wyodrębniony rachunek bankowy prowadzony przez ministra właściwego do spraw środowiska.

Organ właściwy do wydania pozwolenia odmówi jego wydania, jeżeli:

  1. nie są spełnione wymagania, o których mowa w art. 141 ust. 2, art. 143 i art. 204 ust. 1, a w przypadku pozwolenia na wytwarzanie odpadów, o którym mowa w art. 181 ust. 1 pkt 4, oraz pozwolenia zintegrowanego - także jeżeli zamierzony sposób gospodarowania odpadami jest niezgodny z planami gospodarki odpadami, o których mowa w ustawie z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach;
  2. eksploatacja instalacji powodowałaby przekroczenie dopuszczalnych standardów emisyjnych;
  3. eksploatacja instalacji powodowałaby przekroczenie standardów jakości środowiska;
  4. wydanie pozwolenia byłoby niezgodne z programami działań, o których mowa w art. 17, 91 ust. 1 i art. 119 ust. 1;
  5. wniosek dotyczy uprawnień wnioskodawcy objętych decyzją o cofnięciu lub ograniczeniu pozwolenia w przypadkach, o których mowa w art. 194 ust. 1 i art. 195 ust. 1 pkt 1, a nie minęły jeszcze 2 lata od dnia, gdy decyzja w przedmiocie cofnięcia lub ograniczenia pozwolenia stała się ostateczna;
  6. eksploatacja instalacji położonej w granicach strefy przemysłowej powodowałaby naruszenie ustaleń zawartych w rozporządzeniu o jej utworzeniu;
  7. prowadzący instalację będący osobą fizyczną albo wspólnik, prokurent,członek zarządu lub członek rady nadzorczej prowadzącego instalację będącego osobą prawną albo jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej został skazany prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwa przeciwko środowisku;
  8. wobec prowadzącego instalację będącego osobą prawną albo jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej prawomocnie orzeczono karę pieniężną za przestępstwa przeciwko środowisku na podstawie przepisów ustawy z dnia 28 października 2002 r. o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 659 z późn. zm.);
  9. prowadzący instalację będący osobą fizyczną albo wspólnik, prokurent, członek zarządu lub członek rady nadzorczej prowadzącego instalację będącego osobą prawną albo jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej został skazany prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwa, o których mowa w art. 163, art. 164 lub art. 168 w związku z art. 163 § 1 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks kamy.

Rejestr zmian

Dokument wytworzony przez: Wydział Rolnictwa i Ochrony Środowiska
Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: Monika Jankowska-Krupa
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 23 września 2021 12:14
Dokument wprowadzony do BIP przez: Tomasz Kosak
Ilość wyświetleń: 997
17 kwietnia 2025 07:47 (Tomasz Kosak) - Aktualizacja danych sprawy.
15 kwietnia 2024 14:57 (Tomasz Kosak) - Aktualizacja danych sprawy.
18 października 2023 14:59 (Tomasz Kosak) - Aktualizacja danych sprawy.