Rejestracja jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m.

Jednostka prowadząca

Wymagane dokumenty

  1. Wniosek właściciela o rejestrację jednostki pływającej Wniosek można pobrać ze strony www.bip.powiat.elk.pl  (poradnik interesanta → Wydział Rolnictwa i Ochrony Środowiska → formularze do pobrania
  2. Dowód własności jednostki pływającej (dowodem własności jest w szczególności jeden z następujących dokumentów: faktura VAT, umowa sprzedaży, umowa zamiany, umowa darowizny, prawomocne orzeczenie sądu rozstrzygające o prawie własności, w przypadku jednostek budowanych systemem gospodarczym – pisemne oświadczenie budowniczego).
  3. Załączniki poświadczające następujące informacje:
    1. Dane i adres właściciela/współwłaścicieli oraz armatora jednostki pływającej,
    2. Rejestrację jednostki pływającej w innym rejestrze w kraju lub za granicą, jeżeli jednostka pływająca była zarejestrowana,
    3. Numer identyfikacyjny albo indywidualny numer identyfikacyjny (INI) jeżeli został nadany,
    4. Rodzaj napędu jednostki pływającej, a  w przypadku napędu mechanicznego także o jego mocy,
    5. Model i marka jednostki pływającej,
    6. Wymiary i parametry jednostki pływającej,
    7. Materiał główny kadłuba jednostki pływającej,
    8. Rok budowy i producent jednostki pływającej,
    9. Sygnał rozpoznawczy (Call Sign) i morski radiowy numer identyfikacyjny MMSI – jeżeli zostały nadane,
    10. Maksymalna dopuszczalna liczba osób na pokładzie jednostki pływającej, jeżeli została określona w deklaracji zgodności E lub innej dokumentacji wydanej przez upoważniony podmiot,
    11. Dopuszczalna siła wiatru i wysokość fali, jeżeli została określona w deklaracji zgodności E lub innej dokumentacji wydanej przez upoważniony podmiot.
    12. Zdjęcie numeru identyfikacyjnego
  4. Dowód wniesienia opłaty za rozpatrzenie wniosku o rejestrację i wydanie dokumentu rejestracyjnego.
  5. Dokument zawierający zgodę właściciela jednostki pływającej na uprawianie żeglugi przez armatora.
  6. Deklaracja zgodności CE jednostki pływającej oraz silnika – jeżeli były wydane.
  7. Dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa (upoważnienia) do załatwiania spraw związanych z rejestracją jednostki pływającej, składany w przypadku załatwiania  tych czynności przez pełnomocnika (osobę upoważnioną).
  8. Dowód wniesienia opłaty skarbowej od udzielonego pełnomocnictwa. Opłata skarbowa za złożenie pełnomocnictwa nie dotyczy pełnomocnictwa udzielonego małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu.

W przypadku gdy właścicielem jednostki pływającej jest osoba fizyczna wymagany jest dokument tożsamości: dowód osobisty lub inny dokument ze zdjęciem potwierdzający tożsamość (do wglądu).
W przypadku gdy właścicielem jednostki pływającej jest osoba prawna wymagany jest aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego (do wglądu).
Sprawy związane z rejestracją jednostki pływającej w imieniu osoby prawnej mogą załatwić wyłącznie osoby do tego upoważnione.

Miejsce złożenia dokumentów

Wydział Rolnictwa i Ochrony Środowiska Starostwa Powiatowego w Ełku,
ul. Piłsudskiego 4, pokój nr 375 ( II pietro)

Tel.  (87) 615 65 54

Wniosek o rejestrację jednostki pływającej można również złożyć w wersji elektronicznej za pomocą dedykowanej Elektronicznej Skrzynki Podawczej, dostępnej pod adresem: https://interesant.reja24.gov.pl

Opłaty

  1. Wysokość opłaty za rozpatrzenie wniosku o rejestrację i wydanie dokumentu rejestracyjnego wynosi:
    1. 80 zł,
    2. 60 zł w przypadku opłaty ulgowej – przysługującej właścicielowi jednostki pływającej, zarejestrowanej zgodnie z dotychczasowymi przepisami i podlegającej obowiązkowi przerejestrowania do Systemu REJA24 w terminie określonym w art. 28 ust. 1 Ustawy.
  2. Opłatę można wnieść na konto Starostwa Powiatowego w Ełku 82 1020 1332 0000 1902 1358 9918

Termin i sposób załatwienia

Wydanie zaświadczenia o złożeniu wniosku o rejestrację do 7 dni. Wpis do rejestru do 30 dni od dnia złożenia kompletnego wniosku.

Podstawa prawna

  • Ustawa z dnia 12 kwietnia 2018 r. o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m ( Dz. U. z 2020 r. poz. 1500)
  • Rozporządzenie z dnia 7 lutego 2020 r. w sprawie wysokości opłat związanych z rejestracją jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m ( Dz. U. z 2020 poz. 248),
  • Rozporządzenie z dnia 17 kwietnia 2020 r. w sprawie rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m ( Dz.U. z 2020 r. poz. 763).

Tryb odwoławczy

Od decyzji organu rejestrującego o odmowie wpisania jednostki pływającej do rejestru przysługuje odwołanie do:

  1. Ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej – w przypadku jednostki pływającej, co do której we wniosku o rejestrację zawarto informację o zamiarze jej eksploatowania na wodach morskich albo na wodach morskich i śródlądowych:
  2. Ministra właściwego do spraw żeglugi śródlądowej – w przypadku jednostki pływającej, co do której we wniosku o rejestrację zawarto informację o zamiarze jej eksploatowania na wodach śródlądowych.

Inne informacje

Obowiązkowi rejestracji podlega:

  1. jacht (jacht rekreacyjny oraz jacht komercyjny, w tym skuter wodny, jednostka pływająca używana do celów mieszkalnych (houseboat) oraz drewniana replika statku historycznego) oraz jednostka pływająca używana do amatorskiego połowu ryb, o długości większej niż 7,5 m lub napędzie mechanicznym o mocy większej niż 15 kW;
  2. jednostka pływająca używana do połowów rybackich,
  3. jednostka pływająca uprawiająca żeglugę poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej

 - o ile nie posiada innej niż polska przynależności.

Obowiązkowi rejestracji nie podlega:

  1. jednostka pływająca przeznaczona wyłącznie do regat i zawodów sportowych, posiadająca klasę regatową i ważny certyfikat wydany przez polski związek sportowy albo podmiot właściwy dla państwa bandery jachtu oraz regatowa łódź wiosłowa;
  2. jednostka pływająca napędzana wyłącznie siłą ludzkich mięśni;
  3. deska surfingowa, deska z żaglem lub inna podobna jednostka pływająca.

Jednostka pływająca o długości do 24 m, która nie podlega obowiązkowi rejestracji, może być zarejestrowana na wniosek właściciela.

Katarzyna Ryk – Inspektor

pokój nr 375 (II piętro), 

tel. (87) 615 65 54

e – mail: katarzyna.ryk@powiat.elk.pl

Formularze i załączniki

Rejestr zmian

Dokument wytworzony przez: Wydział Rolnictwa i Ochrony Środowiska
Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: Katarzyna Ryk
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 24 września 2021 11:13
Dokument wprowadzony do BIP przez: Tomasz Kosak
Ilość wyświetleń: 1316
16 kwietnia 2025 15:16 (Tomasz Kosak) - Aktualizacja danych sprawy.
12 kwietnia 2024 15:12 (Tomasz Kosak) - Aktualizacja danych sprawy.
12 kwietnia 2024 13:17 (Tomasz Kosak) - Aktualizacja danych załącznika.