Wniosek o likwidację i wykreślenie z ewidencji: klubu sportowego, uczniowskiego klubu sportowego, stowarzyszenia zwykłego

Jednostka prowadząca

Wymagane dokumenty

Wykreślenie klubu sportowego działającego w formie uczniowskiego klubu sportowego (UKS) lub klubu sportowego, którego statut nie przewiduje prowadzenia działalności gospodarczej albo stowarzyszenia zwykłego - z ewidencji prowadzonej przez Starostę - jest możliwe dopiero po zakończeniu likwidacji.

Likwidacja klubu/stowarzyszenia polega na całkowitym zakończeniu jego działalności, zadysponowaniu jego mieniem oraz wykreśleniu z ewidencji po zaspokojeniu lub zabezpieczeniu wierzycieli.

Jeżeli członkowie stowarzyszenia/klubu sportowego chcą, aby zakończył on swoją działalność i byt prawny, powinni na zebraniu członków:

  • sporządzić listę obecności,
  • podjąć zgodną z zapisami statutu (w przypadku stowarzyszeń zwykłych: regulaminu) uchwałę o rozwiązaniu klubu/stowarzyszenia,
  • sporządzić protokół z zebrania.

W uchwale należy określić datę rozwiązania stowarzyszenia/klubu, która zarazem wyznaczy początek jego likwidacji; wskazać cel, na który przeznaczony zostanie majątek likwidowanego podmiotu; można także powołać likwidatora. W przypadku braku takiego wskazania likwidatorami stają się członkowie zarządu (art. 36 ust. 1 ustawy Prawo o stowarzyszeniach).

Następnie likwidator:

  • pisemnie zawiadamia starostę (w terminie 14 dni od podjęcia uchwały) o wszczęciu postępowania likwidacyjnego klubu oraz dołącza protokół z walnego zebrania wraz z uchwałą o rozwiązaniu stowarzyszenia/klubu i listą obecności,
  • podaje do publicznej wiadomości informację o wszczęciu postępowania likwidacyjnego (np. poprzez ogłoszenie w prasie / na stronie internetowej/na tablicy ogłoszeń urzędu na okres 30 dni).

 W dalszej kolejności likwidator:

  • sporządza protokół przekazania dokumentów Stowarzyszenia/klubu sportowego na przechowywanie – archiwizacji dokumentów (protokół podpisują zdający i przejmujący);
  • przygotowuje listę wierzycieli i dłużników;
  • przystępuje do zbycia majątku stowarzyszenia i egzekwowania długów oraz do zaspokojenia wierzycieli;
  • tworzy sprawozdanie finansowe
  • dokonuje zamknięcia ksiąg rachunkowych,
  • zawiadamia bank prowadzący obsługę stowarzyszenia/klubu,
  • dokonuje niezbędnych czynności urzędowych związanych z zakończeniem działalności,
  • składa do starosty wniosek o wykreślenie stowarzyszenia/klubu sportowego z ewidencji, sprawozdanie finansowe na koniec likwidacji oraz dowód opłaty skarbowej w wysokości 10 zł za wydanie decyzji (opłata dotyczy tylko klubów sportowych).

Miejsce złożenia dokumentów

Niezbędne dokumenty należy złożyć osobiście lub przez pełnomocnika, względnie przesłać na adres Starostwa Powiatowego w Ełku.

Biuro Starosty Ełckiego  19-300 Ełk, ul. Piłsudskiego 4, parter, pokój 127.

Tel. (87) 621 83 00   e-mail: powiat@powiat.elk.pl

Faks: (87) 621 83 39     http://www.powiat.elk.pl/

Biuro Starosty Ełckiego udziela ogólnej informacji, a po skontaktowaniu się z właściwym pracownikiem kieruje do niego interesanta.

Opłaty

Brak – w przypadku uczniowskich klubów sportowych oraz stowarzyszeń zwykłych

10 zł – dla klubów sportowych (opłata za wydanie decyzji o wykreśleniu z ewidencji)

Termin i sposób załatwienia

Sposób i termin załatwienia sprawy określa ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. – Prawo o stowarzyszeniach ( t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 2261).

Dopiero z chwilą wykreślenia z ewidencji stowarzyszenie/klub traci osobowość prawną.

Podstawa prawna

art. 36-39 ustawy – Prawo o stowarzyszeniach ( t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 2261).

Tryb odwoławczy

Od powyższej decyzji służy odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie za  pośrednictwem Starosty Ełckiego w terminie 14 dni od daty jej doręczenia.

W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję.

Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.

Inne informacje

Odbioru decyzji o wykreśleniu z ewidencji (uks i kluby sportowe)/ zawiadomienia o wykreśleniu (stowarzyszenia zwykłe) można dokonać osobiście w pokoju nr 390 Starostwa Powiatowego na II piętrze     tel. (87) 615 65 64

Wydział Informacji i Cyfryzacji, II piętro, pokój nr 390

Tel. (87) 615 65 52 – Robert Klimowicz, Naczelnik wydziału

e-mail: robert.klimowicz@powiat.elk.pl

Tel. (87) 615 65 64 – Agnieszka Żukowska, główny specjalista ds. organizacji pozarządowych

e-mail: agnieszka.zukowska@powiat.elk.pl

Formularze i załączniki

Rejestr zmian

Dokument wytworzony przez: Wydział Informacji i Cyfryzacji
Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: Agnieszka Żukowska
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 13 października 2021 12:25
Dokument wprowadzony do BIP przez: Leszek Łochowski
Ilość wyświetleń: 707
15 kwietnia 2024 09:22 (Tomasz Kosak) - Aktualizacja danych sprawy.
13 października 2021 12:27 (Leszek Łochowski) - Dodanie załącznika.
13 października 2021 12:27 (Leszek Łochowski) - Dodanie załącznika.