Uzyskanie zezwolenia na emisję gazów cieplarnianych

Jednostka prowadząca

Wymagane dokumenty

  1.  Wniosek  o wydanie zezwolenia na emisję gazów cieplarnianych powinien być opracowany zgodnie z art. 53 ustawy o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 589 z późn.zm.) i zawierać następujące informacje:
    1. imię i nazwisko albo nazwę prowadzącego instalację oraz oznaczenie jego adresu miejsca zamieszkania albo adresu siedziby;
    2. adres zakładu, na terenie którego jest położona instalacja;
    3. informację o tytule prawnym do instalacji;
    4. informację o instalacji, stosowanych urządzeniach i technologiach oraz charakterystykę techniczną źródeł powstawania i miejsca emisji;
    5. informację o rodzaju prowadzonych działań w instalacji;
    6. określenie rodzajów gazów cieplarnianych, które mają być objęte zezwoleniem.
  2. Do wniosku o wydanie zezwolenia dołącza się:
    1. kopię pozwolenia zintegrowanego albo kopię pozwolenia na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza, jeżeli jego uzyskanie jest wymagane zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska, z tym że kopii tych pozwoleń nie dołącza się, jeżeli zostały one wydane przez organ właściwy do wydania zezwolenia lub organ ten je posiada;
    2. streszczenie wniosku sporządzone w języku niespecjalistycznym;
    3. plan monitorowania wielkości emisji, o którym mowa w art. 12 rozporządzenia Komisji (UE) nr 601/2012, zwany dalej ,,planem monitorowania wielkości emisji”, wraz z dokumentami uzupełniającymi i informacjami, o których mowa w tym przepisie;
    4. plan poboru próbek w przypadku, o którym mowa w art. 33 rozporządzenia Komisji (UE) nr 601/2012.;
    5. W przypadku instalacji o niskim poziomie emisji, o której mowa w art. 47 ust. 2 rozporządzenia Komisji (UE) nr 601/2012, do wniosku o wydanie zezwolenia dołącza się:
      • dokumenty, o których mowa w art.53 ust. 2 pkt 1, 2 i 4 ustawy o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych;
      • dokumenty potwierdzające spełnianie co najmniej jednego z warunków, o których mowa w art. 47 ust. 2 rozporządzenia Komisji (UE) nr 601/2012;
      • plan monitorowania wielkości emisji, o którym mowa w art. 78 ust. 2 ustawy o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych.
    6. Dowód wniesienia (uiszczenia) opłaty skarbowej.
    7. Pełnomocnictwo - w przypadku ustanowienia pełnomocnika (oryginał lub urzędowo poświadczony odpis) wraz z dowodem uiszczenia stosownej opłaty
    8. dokument potwierdzający, że wnioskodawca jest uprawniony do występowania w obrocie prawnym

Miejsce złożenia dokumentów

Biuro Starosty Ełckiego, 19-300 Ełk,
ul. Piłsudskiego 4, parter, pokój 127 www.powiat.elk.pl Tel. (87) 621 83 00 e-mail: sekretariat@powiat.elk.pl  Fax. (87) 621 83 39

Biuro Starosty udziela ogólnej informacji, a po skontaktowaniu się z właściwym pracownikiem kieruje do niego interesanta

Opłaty

  •   opłata skarbowa za wydanie zezwolenia na emisję gazów cieplarnianych w wysokości 82 zł zgodnie z treścią części III pkt 44 podpunkt 2 zał. do ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2111)
  • zmiana warunków zezwolenia 50% ww. stawki
  •  oplata skarbowa za złożenie pełnomocnictwa – 17 zł

Opłatę wnosi się z chwilą złożenia wniosku o wydanie pozwolenia.

Opłatę wnosi się na konto Urzędu Miasta w Ełku , Bank PKO BP S.A. Oddział w Ełku 74 1020 4724 0000 3702 0051 2699.

Termin i sposób załatwienia

 Termin załatwienia sprawy określa art. 35 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz. U. z 2023 r. poz. 775 z późn. zm.):

  • ­organy administracji publicznej obowiązane są załatwiać sprawy bez zbędnej zwłoki,
  • niezwłocznie powinny być załatwiane sprawy, które mogą być rozpatrzone w oparciu o dowody przedstawione przez stronę,
  • nie później niż w ciągu 1 m-ca, sprawy wymagające postępowania wyjaśniającego,
  • nie później niż w ciągu 2 m-cy od dnia wszczęcia postępowania w sprawach szczególnie skomplikowanych,

Udzielenie zezwolenia następuje w formie decyzji, która jest wysyłana za zwrotnym potwierdzeniem odbioru.

Istnieje również możliwość odebrania jej osobiście.

Podstawa prawna

  1. Ustawa z dnia 12 czerwca 2015 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych,
  2. Rozporządzenie  Komisji (UE) NR 601/2012 z dnia 21 czerwca 2012 r. w sprawie monitorowania i raportowania w zakresie emisji gazów cieplarnianych zgodnie z dyrektywą 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady.

Tryb odwoławczy

Od decyzji służy stronie odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie za pośrednictwem Starosty Ełckiego w terminie 14 dni od dnia jej otrzymania.

Odwołanie składa się na piśmie w Biurze Starosty Ełckiego.

Inne informacje

  1.  Prowadzący instalację jest obowiązany wystąpić z wnioskiem o zmianę zezwolenia w przypadku:
    1. zmiany w instalacji skutkującej zmianą charakteru lub sposobu funkcjonowania instalacji, która ma wpływ na poziom działalności;
    2. zmiany nazwy, pod którą prowadzący instalację prowadzi działalność;
    3. zmiany prowadzącego instalację;
    4. łączenia albo podziału instalacji;
    5. zaistnienia zdarzenia powodującego konieczność zmiany planu monitorowania wielkości emisji, jeżeli zmiana ta ma charakter zmiany istotnej w rozumieniu art. 15 ust. 3 rozporządzenia Wykonawczego Komisji (UE) 2018/2066.
  2. Prowadzący instalację jest obowiązany wystąpić z wnioskiem o zmianę zezwolenia w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia wystąpienia zmian lub zdarzenia, o których mowa powyżej.
  3. Do zmiany zezwolenia stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące wydawania zezwoleń.

Wydział Rolnictwa i Ochrony Środowiska pokój nr 375 (II piętro) Tel. (87) 615 65 53

Główny Specjalista

Monika Jankowska-Krupa  Tel. (87) 615 65 53

 e–mail: monika.jankowska@powiat.elk.pl

Rejestr zmian

Dokument wytworzony przez: Wydział Rolnictwa i Ochrony Środowiska
Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: Monika Jankowska-Krupa
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 13 października 2023 09:00
Dokument wprowadzony do BIP przez: Tomasz Kosak
Ilość wyświetleń: 378
16 kwietnia 2025 15:20 (Leszek Łochowski) - Aktualizacja danych sprawy.
17 kwietnia 2024 11:01 (Tomasz Kosak) - Aktualizacja danych sprawy.
18 października 2023 14:57 (Tomasz Kosak) - Aktualizacja danych sprawy.