Od 25 grudnia 2014 roku przepisy zmieniają się diametralnie.
Rękojmia, czyli odpowiedzialność sprzedającego względem kupującego za wady fizyczne oraz prawne sprzedawanej rzeczy to jedna z największych broni klientów w sporach z przedsiębiorcami.
Dzięki zmianom w stosunkach pomiędzy przedsiębiorcą a konsumentem następuje powrót do przepisów o rękojmi. Do tej pory taki instrument dotyczył tylko stosunków pomiędzy firmami oraz pomiędzy osobami fizycznymi. Uchylona zostaje zatem ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej z 27 lipca 2002 roku, której miejsce zastąpił Kodeks cywilny.
Główne zmiany w rękojmi pomiędzy klientem a konsumentem wraz z nowymi przepisami dotyczą terminów. Do tej pory klient miał 2 miesiące na stwierdzenie niezgodności towaru z umową. Po 25 grudnia taki termin przestanie istnieć w przypadku rękojmi. Identycznie sytuacja wygląda w przypadku towarów żywnościowych.
Ponadto przed 25 grudnia konsument posiadał 6 miesięcy na domniemanie, że niezgodność tkwiła w rzeczy, wraz z nowelizacją będzie to rok. Usunięto również niejasny przepis dotyczący wyłączenia odpowiedzialności sprzedawcy, gdy konsument wiedział lub oceniając rozsądnie powinien był wiedzieć w chwili zawarcia umowy o niezgodności z umową. Pozostanie tylko zapis o wyłączeniu odpowiedzialności, kiedy konsument wiedział o wadzie w chwili zawarcia umowy o wadzie.
Zmienia się także sekwencyjność uprawnień. Do 25 grudnia konsument miał prawo do co do zasady wpierw do naprawy lub wymiany, w drugiej kolejności do obniżenia ceny albo odstąpienia od umowy. Po zmianach nastąpi równorzędność uprawnień - każde z żądań można zgłosić od razu.
Co ważne, przed nowelizacją odstąpienie od umowy znajdowało się w drugiej sekwencji, jednakże konsument mógł odstąpić od umowy od razu, gdy naprawa lub wymiana narażała kupującego na znaczne niedogodności. Wkrótce będzie można od razu odstąpić od umowy. Ale jeśli sprzedawca niezwłocznie usunie wadę lub wymieni towar, zablokuje klientom odstąpienie od umowy.
Dzięki zmianom przed konsumentem odpowiednio sprzedawca, a nie np. dystrybutor towaru. Jego odpowiedzialność działa na zasadzie ryzyka, bez względu na wiedzę o wadzie produktu. Odpowiedzialność sprzedawcy na podstawie rękojmi może wynikać z wady fizycznej lub prawnej
Wada fizyczna czyli:
Wada prawna:
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Starostwo Powiatowe w Ełku