Wpis w prawie jazdy potwierdzający odbycie kwalifikacji wstępnej lub szkolenia okresowego (wymiana prawa jazdy)

Jednostka prowadząca

Wymagane dokumenty

  1. wniosek o wydanie prawa jazdy (wniosek należy wydrukować obustronnie na kartce papieru A4);
  2. kopię orzeczenia lekarskiego stwierdzającego brak przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania pracy na stanowisku kierowcy;
  3. kopię orzeczenia psychologicznego stwierdzającego brak przeciwwskazań psychologicznych do wykonywania pracy na stanowisku kierowcy;
  4. kopię wydanego w Rzeczypospolitej Polskiej świadectwa kwalifikacji zawodowej potwierdzającego uzyskanie kwalifikacji wstępnej lub kwalifikacji wstępnej przyspieszonej - w przypadku ubiegania się o wydanie profilu kierowcy zawodowego, który jest potrzebny do uzyskania kwalifikacji wstępnej uzupełniającej lub kwalifikacji uzupełniającej przyspieszonej; dokumentu nie składa się, jeżeli znajduje się on w aktach kierowcy;
  5. kopię wydanego w Rzeczypospolitej Polskiej w odpowiednim zakresie świadectwa kwalifikacji zawodowej potwierdzającego uzyskanie kwalifikacji wstępnej, kwalifikacji wstępnej przyspieszonej, kwalifikacji wstępnej uzupełniającej lub kwalifikacji wstępnej uzupełniającej przyspieszonej - w przypadku ubiegania się o wydanie profilu kierowcy zawodowego, który jest potrzebny do ukończenia szkolenia okresowego; warunek nie dotyczy przypadku, gdy osoba posiada wydane do dnia 10 września 2008 r. prawo jazdy kategorii D1, D1+E, D i D+E lub wydane do dnia 10 września 2009 r. prawo jazdy kategorii C1, C1+E, C lub C+E; dokumentu nie składa się, jeżeli znajduje się on w aktach kierowcy;
  6. kopię karty kwalifikacji kierowcy albo prawa jazdy z wpisem kodu 95, które zostały wydane w odpowiednim zakresie przez państwo członkowskie Unii Europejskiej, Konfederację Szwajcarską, państwo członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - stronę umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub przez Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej - w przypadku ubiegania się o wydanie profilu kierowcy zawodowego, który jest potrzebny do:
    • uzyskania kwalifikacji wstępnej uzupełniającej lub kwalifikacji wstępnej uzupełniającej przyspieszonej, jeżeli nie posiada wydanego w Rzeczypospolitej Polskiej świadectwa kwalifikacji zawodowej potwierdzającego uzyskanie w odpowiednim zakresie kwalifikacji wstępnej lub kwalifikacji wstępnej uzupełniającej,
    • ukończenia szkolenia okresowego, jeżeli nie posiada wydanego w Rzeczypospolitej Polskiej świadectwa kwalifikacji zawodowej potwierdzającego uzyskanie w odpowiednim zakresie kwalifikacji wstępnej, kwalifikacji wstępnej przyspieszonej, kwalifikacji wstępnej uzupełniającej lub kwalifikacji wstępnej uzupełniającej przyspieszonej, a prawo jazdy kategorii D1, D1+E, D lub D+E wydano po dniu 10 września 2008 r. lub prawo jazdy kategorii C1, C1+E, C lub C+E wydano po dniu 10 września 2009 r
  7. kopię posiadanego prawa jazdy, jeżeli jest wymagane;
  8. dokument tożsamości (do wglądu).
  9. dowód uiszczenia opłaty za wydanie prawa jazdy;
  10. kolorową fotografię (wymagania dotyczące fotografii) https://www.gov.pl/web/gov/zdjecie-do-prawa-jazdy

Miejsce złożenia dokumentów

Wydział Komunikacji
Starostwa Powiatowego w Ełku
ul. Warszawska 4, 19-300 Ełk
w godz. 7:45-15:15

Opłaty

  1. Tytuł płatności: Opłata za wydanie prawa jazdy
    Kwota: 100 zł
    Opłaty dokonać można za pomocą przelewu bankowego na rachunek Starostwa numer: 82 1020 1332 0000 1902 1358 9918
  2. Tytuł płatności: Opłata skarbowa za pełnomocnictwo
    Kwota: 17 zł (od każdego stosunku pełnomocnictwa)
    Opłat skarbowych dokonać można za pomocą przelewu bankowego na rachunek Urzędu numer: 74 1020 4724 0000 3702 0051 2699
  3. Ponadto dokonanie płatności jest możliwe:
  • kartą płatniczą bezpośrednio przy okienku, przy którym sprawa jest załatwiana

Termin i sposób załatwienia

  1. Profil kierowcy zawodowego do 2 dni roboczych.
  2. Prawo jazdy z wpisem kodu 95 co do zasady do 9 dni roboczych.
  3. W przypadku, gdy poprzednie prawo jazdy wydał inny urząd do 30 dni.
  4. W przypadku braków w dokumentacji, w zależności od ich rodzaju, urząd wzywa do ich uzupełnienia.

Podstawa prawna

  • Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (Dz. U. z 2023 r. poz. 622 z poźn. zm.)
  • Ustawa z dnia 6 września 2001 r. – o transporcie drogowym (Dz.U. z 2022 poz. 2201 z póź. zm.)
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 24 lutego 2016 r. w sprawie wydawania dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami. (Dz. U. z 2016 r. poz. 231 z późn. zm.)
  • Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 11 stycznia 2013 r. w sprawie wysokości opłat za wydanie dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami (Dz. U. z 2013 r. poz. 83)

Tryb odwoławczy

Odwołanie wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie za pośrednictwem Starosty Ełckiego, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

Inne informacje

  1. Osoba ubiegająca się o wpis potwierdzający odbycie kwalifikacji wstępnej, kwalifikacji wstępnej przyspieszonej, kwalifikacji wstępnej uzupełniającej, kwalifikacji wstępnej uzupełniającej przyspieszonej albo szkolenia okresowego musi uzyskać profil kierowcy zawodowego
  2. Wpisu potwierdzającego uzyskanie kwalifikacji wstępnej lub szkolenia okresowego dokonuje starosta (w miastach na prawach powiatu - prezydent miasta) właściwy ze względu na miejsce zamieszkania osoby ubiegającej się.
  3. Wpis jest dokonywany, w formie wymiany prawa jazdy, na okres 5 lat, liczony od dnia wydania świadectwa kwalifikacji zawodowej, przy czym termin ten nie może być dłuższy niż okres ważności orzeczenia lekarskiego i/lub orzeczenia psychologicznego

Nr tel.  87 621 83 20, 87 621 83 26

adres e-mail: prawojazdy@powiat.elk.pl

Monika Michałowska – Z-ca Naczelnika Wydziału Komunikacji

pokój nr 7, tel. 87 621 83 26

e-mail: monika.michałowska@powiat.elk.pl

Rejestr zmian

Data wytworzenia dokumentu: 02.01.2024 r.
Dokument wytworzony przez: Wydział Komunikacji
Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: Monika Michałowska
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 08 stycznia 2024 13:27
Dokument wprowadzony do BIP przez: Tomasz Kosak
Ilość wyświetleń: 304
16 kwietnia 2025 15:22 (Leszek Łochowski) - Aktualizacja danych sprawy.
11 kwietnia 2024 14:04 (Tomasz Kosak) - Aktualizacja danych sprawy.
11 kwietnia 2024 14:04 (Tomasz Kosak) - Aktualizacja danych sprawy.