Wydział Komunikacji

Informujemy, że Wydział Komunikacji Starostwa Powiatowego w Ełku od 24 kwietnia 2018 roku ma swoją siedzibę pod adresem : ul. Warszawska 4, 19-300 Ełk.
Numery telefonów:
sekretariat – 87 621 83 66
rejestracja pojazdów – 87 621 83 69/ 87 621 83 19
prawo jazdy – 87 621 83 20, 87 621 83 26
transport – 87 621 83 70
stacje diagnostyczne i osk – 87 621 83 35

Zajmuje się załatwianiem spraw związanych z rejestracją pojazdów, wydawaniem i zatrzymywaniem dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami oraz zezwoleniami i licencjami na przewóz osób i rzeczy.

Podstawowe zadania Wydział realizuje w sposób następujący:
1. W zakresie prawo o ruchu drogowym i ustawy o kierujących pojazdami:
1) prowadzi sprawy związane z rejestracją pojazdów, wydawaniem dowodów i tablic rejestracyjnych,
2) prowadzi sprawy związane z czasową rejestracją pojazdów, wydawaniem pozwoleń czasowych oraz tymczasowych tablic rejestracyjnych,
3) wyrejestrowuje czasowo lub na stałe zarejestrowane pojazdy,
4) przyjmuje od Policji lub od stacji kontroli pojazdów zatrzymane dowody rejestracyjne i zwraca je po ustaniu przyczyn uzasadniających ich zatrzymanie,
5) kieruje pojazd na dodatkowe badania techniczne w razie uzasadnionego przypuszczenia,
że zagraża on bezpieczeństwu ruchu drogowego lub narusza wymagania ochrony środowiska,
6) wydaje decyzje kierujące kierowców na kontrolne sprawdzanie kwalifikacji do kierowania pojazdem,
7) przyjmuje postanowienia prokuratury lub sądu o zatrzymaniu prawa jazdy, wykonuje wyroki sądów w zakresie orzeczonej kary dodatkowej w postaci zakazu prowadzenia pojazdów,
8) prowadzi sprawy związane ze skierowaniami kierowców na badania lekarskie i psychologiczne,
9) wydaje decyzje o zatrzymaniu prawa jazdy,
10) wydaje decyzje o cofnięciu uprawnień do kierowania pojazdami oraz decyzje o przywróceniu uprawnień po ustaniu przyczyn, które spowodowały jego cofnięcie,
11) wydaje uprawnienia do kierowania pojazdami,
12) wydaje międzynarodowe prawa jazdy,
13) prowadzi ewidencję osób bez uprawnień do kierowania pojazdami,
14) przyjmuje od kierowców zawiadomienia o utracie prawa jazdy i wydaje wtórniki prawa jazdy,
15) prowadzi rejestr przedsiębiorców prowadzących stacje kontroli pojazdów,
16) nadzoruje i przeprowadza kontrole stacji kontroli pojazdów,
17) wydaje imienne uprawnienia diagnostom do wykonywania badań technicznych pojazdów,
18) prowadzi rejestr przedsiębiorców prowadzących ośrodki szkolenia kierowców,
19) prowadzi ewidencję instruktorów nauki jazdy i wydaje legitymacje instruktorom,
20) sprawuje nadzór nad szkoleniem kierowców i kandydatów na kierowców,
21) prowadzi sprawy związane z wydawaniem zezwoleń na wykorzystanie dróg w sposób szczególny,
22) prowadzi sprawy związane z wyznaczeniem jednostki zajmującej się usuwaniem pojazdów
z drogi i prowadzeniem parkingu strzeżonego,
23) prowadzi sprawy związane z przepadkiem na rzecz powiatu pojazdów usuniętych z drogi,
24) wydaje zezwolenia na kierowanie pojazdami uprzywilejowanymi lub przewożącymi wartości pieniężne,
25) wydaje skierowania na kurs reedukacyjny w zakresie problematyki przeciwalkoholowej
i przeciwdziałania narkomanii.

2. W zakresie transportu drogowego:
1) wydaje licencje na wykonywanie krajowego transportu drogowego osób i rzeczy,
2) wydaje zezwolenia na wykonywanie przewozów regularnych i regularnych specjalnych
w krajowym transporcie drogowym osób,
3) wydaje zaświadczenia o wykonywaniu przewozów drogowych na potrzeby własne,
4) prowadzi sprawy w zakresie koordynacji rozkładów jazdy przewoźników wykonujących zarobkowy przewóz osób pojazdami samochodowymi w regularnym transporcie drogowym,
5) przeprowadza analizę sytuacji rynkowej w zakresie przewozu osób na obszarze powiatu ełckiego w związku z wydawanymi zezwoleniami na przewozy regularne,
6) prowadzi kontrole przedsiębiorców w zakresie zgodności wykonywania transportu drogowego
z warunkami udzielonych licencji i zezwoleń,
7) organizuje egzaminy dla kandydatów na kierowców taksówek osobowych.

3. Załatwia inne sprawy wynikające z obowiązujących przepisów prawa związanych z zadaniami
Wydziału.

Stanowiska

Naczelnik Wydziału Komunikacji

Informacje

Naczelnik Wydziału Komunikacji - Ireneusz Leniec

19-300 Ełk, ul. Warszawska 4
Telefon: 87 621 83 18, pokój nr 2

Godziny urzędowania

Interesanci obsługiwani są od poniedziałku do piątku w godzinach od 7:45 do 15:15.
Urzędnicy pracują od poniedziałku do piątku w godzinach od 7:30 do 15:30.

Numery telefonów

Sekretariat – 87 621 83 66
Rejestracja pojazdów – 87 621 83 69/ 87 621 83 19
Prawo jazdy – 87 621 83 20, 87 621 83 26
Transport – 87 621 83 70
Stacje diagnostyczne i osk – 87 621 83 35

Zmiana przepisów dotyczących rejestracji pojazdów od 01.01.2024 r.

UWAGA:
Informujemy, iż z dniem 1 stycznia 2024 r. zmieniły się przepisy dotyczące rejestracji pojazdów.

Z dniem 1 stycznia 2024r. uchylony został dotychczasowy obowiązek zawiadomienia o nabyciu pojazdu, a wprowadzony został obowiązek złożenia wniosku o rejestrację pojazdu.

Właściciel pojazdu jest obowiązany złożyć wniosek o jego rejestrację w terminie 30 dni od dnia:
1. nabycia pojazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
2. dopuszczenia do obrotu przez organ Krajowej Administracji Skarbowej pojazdu sprowadzonego z terytorium państwa niebędącego państwem członkowskim Unii Europejskiej;
3. sprowadzenia pojazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej.

W przypadku, gdy właścicielem pojazdu, jest przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą w zakresie obrotu pojazdami, wniosek o rejestrację pojazdu ma obowiązek złożyć w terminie 90 dni.

Niezłożenie przez właściciela pojazdu wniosku o rejestrację, w wymaganym ustawowo terminie podlega karze pieniężnej:
1. w wysokości 500 zł, a jeżeli przekroczenie terminu będzie powyżej 180 dni kara wyniesie 1000 zł,
2. w przypadku przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą kara pieniężna wynosi odpowiednio 1000 zł, a powyżej 180 dni 2000 zł.

Ponadto właściciel pojazdu zarejestrowanego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest obowiązany zawiadomić w terminie nieprzekraczającym 30 dni o:
1. zbyciu pojazdu
2. zmianie stanu faktycznego wymagającej zmiany danych zamieszczonych w dowodzie rejestracyjnym.

Niezawiadomienie o zbyciu pojazdu w ustawowym terminie, podlega każe pieniężnej w wysokości 250 zł (bez względu na ilość dni przekroczenia terminu).

Zawiadomienia o zbyciu właściciel pojazdu dokonuje w urzędzie właściwym ze względu na miejsce zamieszkania (siedzibę) lub czasowego zamieszkania, a jeżeli właścicielem jest przedsiębiorstwo wielozakładowe lub inny podmiot, w skład którego wchodzą wydzielone jednostki organizacyjne – u starosty właściwego ze względu na miejsce rejestracji pojazdu.

Dokumenty

Prawo lokalne - Rada, Zarząd, Komisje

Ogłoszenia i komunikaty

Wykonywane sprawy

Rejestr zmian

Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: Ireneusz Leniec
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 23 listopada 2015 09:58
Dokument wprowadzony do BIP przez: Administrator
Ilość wyświetleń: 56507
19 stycznia 2024 13:34 (Leszek Łochowski) - Aktualizacja danych jednostki.
23 czerwca 2023 13:08 (Leszek Łochowski) - Aktualizacja danych stanowiska: Naczelnik Wydziału Komunikacji.
23 czerwca 2023 13:08 (Leszek Łochowski) - Zmiana danych jednostki.