Zmiana gleboznawczej klasyfikacji gruntów.

Jednostka prowadząca

Wymagane dokumenty

  • Wniosek o dokonanie zmiany gleboznawczej klasyfikacji gruntów (druk GN-4/1)
  • klauzula informacji o przetwarzaniu danych osobowych (druk GN-4/2)
  • karta usług (druk GN-4)

Wniosek (druk GN-4/1) oraz klauzula informacji o przetwarzaniu danych osobowych (druk GN-4/2) dostępny w Wydziale Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami (19-300 Ełk, ul. Marszałka J. Piłsudskiego 5, II piętro, pokój nr 6), w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie bip.powiat.elk.pl oraz na stronie www.powiat.elk.pl w zakładce „załatw sprawę”

  • wniosek o dokonanie zmiany gleboznawczej klasyfikacji gruntów wraz z uzasadnieniem
  • potwierdzenie wniesienia opłaty skarbowej
  • jeżeli wniosek dotyczy gruntów rolnych, klasyfikowanych wcześniej jako leśne, należy dołączyć ostateczną decyzję Starosty Ełckiego, zezwalającą na zmianę użytku leśnego na rolny, wydaną w trybie art. 13 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (Dz. U. z 2023 r. poz. 1356 z późn. zm.).
  • decyzja Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych o wyłączeniu gruntów z produkcji leśnej – w przypadku zmiany użytku Ls (las) na grunty zabudowane (B, Bi, Bp)
  • pozwolenie wodnoprawne zgodnie z ustawą z dnia 20 lipca 2017r. Prawo wodne (Dz. U. z 2023 r. poz. 1458 z późn. zm.) oraz inwentaryzacja powykonawcza urządzeń hydrotechnicznych nadających się do chowu, hodowli i przetrzymywania ryb – w przypadku zmiany użytku na grunty pod stawami (Wsr)
  • decyzja z Wydziału Rolnictwa i Ochrony Środowiska o zakończeniu rekultywacji gruntów – w przypadku zmiany użytku kopalnego (K) na grunty rolne, leśne lub grunty pod wodami pełnomocnictwo (jeżeli zostało udzielone)

Miejsce złożenia dokumentów

  1. Biuro Starosty Ełckiego 19-300 Ełk, ul. Marszałka J. Piłsudskiego 4, parter, pokój nr 127
  2. Wydział Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami, 19-300 Ełk, ul. Marszałka J. Piłsudskiego 5, II piętro, pokój nr 6
  3. pocztą na adres: Starostwo Powiatowe w Ełku ul. Marszałka J. Piłsudskiego 4, 19-300 Ełk

Godziny przyjęć klientów:
pn. – pt. w godz. od 7.30 do 15.30
Wniosek można złożyć również drogą elektroniczną:
poprzez Elektroniczną Skrzynkę Podawczą Starostwa Powiatowego w Ełku ePUAP – adres skrzynki: /spelk/skrytka – jako pismo ogólne do Starostwa Powiatowego w Ełku

Opłaty

Opłata skarbowa za wydanie decyzji – 10,00 zł płatna na konto Gminy Miasto Ełk:

Nr 74 1020 4724 0000 3702 0051 2699.

Wynagrodzenie klasyfikatora wykonującego czynności klasyfikacji działek stanowi koszty postępowania administracyjnego. Kosztami zostaną obciążone strony postępowania. Po wszczęciu postępowania administracyjnego na wniosek strony w sprawie ustalenia gleboznawczej klasyfikacji gruntów, starosta poinformuje wnioskodawcę o jego obowiązkach, w szczególności dotyczących ponoszenia kosztów sporządzenia dokumentacji, w tym, projektu ustalenia gleboznawczej klasyfikacji gruntów, na podstawie art. 262 § 1 k.p.a.

Termin i sposób załatwienia

Wydanie postanowienia o wszczęciu postępowania w sprawie – do 14 dni.

Zamówienie publiczne – wybór klasyfikatora, który wykona czynności klasyfikacji działek – do 30 dni.

Wydanie decyzji – niezwłocznie po otrzymaniu prawidłowo wykonanej dokumentacji, nie później jednak niż w ciągu miesiąca.

Na podstawie złożonych dokumentów bada się, czy istnieją przesłanki do przeprowadzenia klasyfikacji. Jeżeli tak, do przeprowadzenia niezbędnych czynności zostaje upoważniony klasyfikator (w tym m. In. do czynności klasyfikacyjnych w terenie i sporządzenia projektu ustalenia klasyfikacji). Po wykonaniu wszystkich prac strony zostają zawiadomienie o możliwości zgłaszania zastrzeżeń do projektu ustalenia klasyfikacji. Jeżeli zostaną zgłoszone zastrzeżenia, informacje o sposobie ich rozpatrzenia będzie zawierać decyzja o ustaleniu klasyfikacji.

Wybór klasyfikatora – zapytanie ofertowe. Kryterium wyboru – najniższa oferta cenowa za wykonanie usługi.

Podstawa prawna

  1. Ustawa z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2023 r. poz. 1752 z późn. zm.)
  2. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 12 września 2012 r. w sprawie gleboznawczej klasyfikacji gruntów (Dz. U. z 2012 r. poz. 1246)
  3. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2023 r., poz. 775 z późn. zm.)
  4. Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (t.j. Dz. U. z 2023r., poz. 2111)

Tryb odwoławczy

Od decyzji służy stronie odwołanie do Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Geodezyjnego i Kartograficznego w Olsztynie za pośrednictwem Starosty Ełckiego w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.

Odwołanie składa się w Biurze Starosty Ełckiego.

Inne informacje

Przeprowadzenie gleboznawczej klasyfikacji gruntów należy do zadań Starosty, jako zadanie zlecone z zakresu administracji rządowej. Gleboznawcza klasyfikacja gruntów została przeprowadzona w sposób jednolity na terenie całego kraju na koszt Skarbu Państwa i obowiązuje nadal.

 Z urzędu Starosta przeprowadza klasyfikację:

  • na gruntach, które nie zostały dotychczas sklasyfikowane;
  • na gruntach zmeliorowanych - po upływie 3 lat od wykonania urządzeń melioracji wodnych;
  • na gruntach objętych postępowaniem scaleniowym;
  • na gruntach, na których starosta zarządził przeprowadzenie modernizacji ewidencji gruntów i budynków albo okresowej weryfikacji danych ewidencyjnych - w przypadku zmiany użytków gruntowych na gruntach podlegających klasyfikacji;
  • po wystąpieniu klęski żywiołowej powodującej zmiany środowiska glebowego;
  • po zalesieniu gruntów na podstawie przepisów o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich ze środków pochodzących z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej lub na podstawie przepisów o wspieraniu obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich.

W pozostałych przypadkach, gleboznawczą klasyfikację gruntów Starosta przeprowadza na wniosek właściciela gruntów podlegających klasyfikacji albo innego władającego takimi gruntami wykazanego w ewidencji gruntów i budynków.

 

Justyna Bobkowska – Kołacz

Wydział Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami  ul. Piłsudskiego 5, II piętro, pokój nr 11

tel. (87)  621-83-31,

e-mail: justyna.bobkowska@powiat.elk.pl

 

Formularze i załączniki

Rejestr zmian

Data wytworzenia dokumentu: 22.03.2024 r.
Dokument wytworzony przez: Wydział Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami
Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: Aneta Łałak
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 22 marca 2024 15:30
Dokument wprowadzony do BIP przez: Tomasz Kosak
Ilość wyświetleń: 502
17 kwietnia 2025 08:08 (Tomasz Kosak) - Aktualizacja danych sprawy.
15 kwietnia 2024 14:03 (Tomasz Kosak) - Aktualizacja danych sprawy.
22 marca 2024 15:30 (Tomasz Kosak) - Dodanie załącznika.